Lotti Arts “De leerzame ervaring van mijn stage”
De afgelopen periode heb ik mogen stagelopen bij Pro-F, wellicht hebben jullie mij gezien op één van de locaties, Trifora, Clubfit of Oldenzaalsestraat. Helaas ben ik alweer aangekomen bij de laatste weken op dit stage adres. In deze blog vertel ik graag over mijn ervaring en wat ik geleerd heb.
Theorie is niet alles
In principe heb je vóór je laatste stage alle leerstof gekregen en zou je deze in de praktijk moeten kunnen toepassen. Ik heb gemerkt dat het niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Bij Pro-F heb ik leren inzien dat er veel meer bij komt kijken dan alleen het hebben van kennis. Van verschillende therapeuten heb ik veel diverse onderzoeks- en behandelingstechnieken geleerd, waarbij ik één gezamenlijke, door de praktijk gedeelde, visie heb leren kennen.
‘’waar in het lichaam komt de klacht van de patiënt vandaan? En hoe komt het dat iemand klachten heeft? Het gaat om het leren kijken naar de patiënt, het lichaam als één geheel zien.
Van daaruit wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld. Deze behandeling vindt dus vaak plaats op afstand van de klacht zelf waardoor de oorzaak wordt aangepakt.
Het lichaam als één geheel zien
Naast mijn stage-uren lees ik boeken over verschillende onderzoeken en behandelingen, die deze visie ondersteunen. Eén van de boeken is The Approach of Janda. Wat ik hierin bijvoorbeeld lees is dat de kans op lage rugpijn groot is bij mensen met een verkorting van de kuitspieren. Dit klinkt in eerste instantie vergezocht, maar er is een verklaring voor. Door de verkorting van de kuitspieren verandert er iets in de hele keten van de patiënt, waaronder in de rug. Dit voorbeeld schetst de visie van de praktijk, het kijken naar de mens als totaal. Zo’n 50-90 % van de Nederlandse bevolking krijgt ooit last van zijn rug. De patiënt wordt van top tot teen geanalyseerd, hieruit komen vaak een aantal opmerkelijke zaken naar voren, ook in functioneel onderzoek. Hieraan wordt vervolgens aandacht besteed, waarna de patiënt mogelijk makkelijker kan bewegen en degene bevorderd wordt in zijn dagelijkse leven. Dus stel jezelf niet de vraag ‘’waar zit de klacht?’’ maar: ‘’waar komt de klacht vandaan?’’ En vooral ‘’wat kan hieraan gedaan worden?’’, zodat de klacht niet steeds opnieuw terugkeert.
Persoonlijke leerdoelen behaald
Een van mijn persoonlijke leerdoelen was; het klinisch redeneren bij verschillende patiënten. Dit heb ik onder andere gedaan door veel vragen te stellen tijdens een onderzoek of behandeling. Dit werd ook aangemoedigd vanuit de praktijk: stel veel vragen! Veel antwoorden noteerde ik, waardoor ik automatisch vaak samen met mijn begeleiders aan het redeneren was. Opgegeven moment begon ik verbanden te zien, wat mij helpt bij het klinisch redeneren.
Een ander persoonlijk leerdoel was het bedenken en toepassen van oefeningen, passend bij de patiënt. Ik leerde van verschillende therapeuten belangrijke oefeningen met bijbehorende uitleg en las daarnaast een aantal boeken over verschillende oefeningen. Hierdoor heb ik een bepaald beeld gekregen, ook weer aansluitend bij de visie, waar ik mijn oefeningen op kon baseren. Ik heb geleerd te kijken naar hoe de oefening wordt uitgevoerd door de patiënt en dat het aanpassen van de uitvoering heel belangrijk is. De patiënt moet de oefening op de juiste manier uitvoeren zodat hij geen verdere klachten krijgt.
Nooit uitgeleerd
Kortom: ik heb in deze praktijk gezien dat ik nog lang niet uitgeleerd ben en dat er ontzettend veel meer te leren is. Ik word elke dag weer uitgedaagd, waardoor ik dit gevoel krijg. Mijn grootste les van deze stage is daarom;
Staar je niet blind voor alles wát je hebt geleerd, maar stel je open voor alles wat je nog kán leren.
Fijne behandeling bij Pro-F en wie weet tot snel!
Lotti Arts (stagiaire Fysiotherapie)